Elektrikli araç şarj soketi türleri, elektrikli araçların günlük hayatta daha erişilebilir ve kullanışlı hale gelmesinde son derece önemlidir. Genel olarak elektrikli araç soket çeşitleri, aracınızı şarj etmek için kullanılan fiziksel bağlantı noktaları olarak ifade edilir ve çeşitli standartlar altında kategorilere ayrılır. Elektrikli araç sahiplerinin bu soket tiplerini ve özelliklerini bilmesi, araçlarını nasıl ve nerede şarj edeceklerine dair önemli kararlar almaları açısından büyük rol oynar. Estasyon olarak bu yazımızda, araç şarj soketi ve şarj kablosu türlerini sizler ile paylaşacağız.
Elektrikli Araç Şarj Soketi Nedir?
Elektrikli araba şarj soketi, özel olarak tasarlanan ve elektrik enerjisinin doğru bir şekilde bataryaya iletilmesini sağlayan elektriksel bağlantı noktasıdır. Bu soketler, aracın şarj cihazına bağlanmasını sağlar ve farklı tipleri bulunmaktadır. Elektrikli araç şarj soketleri, aracın türüne ve şarj standartlarına bağlı olarak değişiklik gösterebilir.
Elektrikli Araç Şarj Soketi Çeşitleri
Elektrikli araç şarj soketlerinin yaygınlığı, yerel standartlara ve üretici tercihine bağlı olarak değişebilir. Her soket tipi, farklı voltaj ve akım seviyelerini destekler, bu nedenle uyumluluk ve şarj hızı konusunda bilgi sahibi olmak önemlidir.
İşte yaygın olarak kullanılan elektrikli araç şarj soketi tipleri;
CCS Combo 2
CCS (Combined Charging System) Combo 2; fişi, hızlı şarj amacıyla iki ek güç kontağına sahip 2 fişin geliştirilmiş bir versiyonu olarak tanımlanmaktadır. Bu soket tipi hem AC hem de DC şarjı destekler. Ayrıca 350 kW değerine kadar şarj imkânı sunar. Avrupa'da, üç fazlı bir fiş olan tip 2 AC şarj cihazı standarttır. Genel olarak çoğu şarj istasyonunda da tip 2 priz mevcuttur.
CCS Combo 1
CCS Combo 1 şarj sistemi, yüksek enerji yüklemelerinde tercih edilir. Amerika’da daha çok CCS Combo 1 kullanılırken, Avrupa’da CCS Combo 2 daha yaygın olarak kullanılır. Her iki CCS türüde 20 kW’dan 350 kW’a kadar şarj gücü sunar.
Tesla Şarj Soketi
Elektrikli araçların popülarite kazanmasına öncülük eden Tesla, ilk lityum iyon pilli elektrikli otomobilini geliştirdiğinde şarj ihtiyacını karşılayabilecek evrensel bir soket tasarımı mevcut değildi. Bu nedenle, hem AC hem de DC şarjı aynı sokette birleştiren kompakt Tesla şarj soketi, 250 kW’ye kadar hızlı şarj sağlayacak şekilde geliştirilmiştir. Ayrıca, Tesla, sürücülere daha fazla esneklik ve kolaylık sağlamak amacıyla, aracın farklı şarj istasyonlarıyla uyumlu hale getirilmesini mümkün kılan Universal Mobile Connector (UMC) adlı taşınabilir bir şarj adaptörü ve kablo seti sunmaktadır.
CHAdeMO
CHAdeMO, Japonya menşeli bir hızlı şarj standardıdır. Dünya genelinde birçok ülkede kullanılan bu standart, doğru akım (DC) ile çalışır ve elektrikli araçları 50 kW ila 100 kW arasında bir güçle şarj edebilir. Bu soket tipi, özellikle uzun yolculuklar sırasında elektrikli araçları hızlı bir şekilde şarj etmek isteyen kullanıcılar için geliştirilmiştir.
GB/T
GB/T şarj soketleri, Çin’in elektrikli araçlar için geliştirdiği bir standarttır. Bu standart hem AC hem de DC şarjı destekleyen iki ana türü içermektedir. GB/T soketi, Çin’deki elektrikli araç şarj altyapısının temelini oluşturmaktadır. Genel olarak bu ülkede üretilen veya satılan elektrikli araçlar bu soketler ile uyumludur.
TYPE 1- SAE J1772
Type 1 soket, genellikle Kuzey Amerika ve bazı Asya ülkelerinde elektrikli araçlar için kullanılan bir şarj soketi türüdür. AC şarjı destekleyen bu standart 3.3 kW ila 7.4 kW arasında şarj gücü sunar.
TYPE 2- SAE J3068
Mennekes olarak da anılan Type 2 soket, Avrupa’da elektrikli araç şarjı için standart olarak kabul edilir. Ayrıca bu standart hem tek fazlı hem de üç fazlı akımı destekleyerek 3.3 kW’dan 43 kW’a kadar şarj kapasitesi sunar. Bu soket türü, esnekliği sayesinde Avrupa’daki elektrikli araç kullanıcıları tarafından sıklıkla tercih edilmektedir. Type 2 soketler, yüksek güçlü şarj ihtiyacı olan kullanıcılar için ideal olmasının yanı sıra hem evde hem de kamu şarj istasyonlarında bulundurulabilmektedir.
ChaoJi
Çin ve Japonya’nın beraber geliştirdiği ChaoJi soketi, 1500 volt ve 600 amper desteği ile 900 kW DC şarj hızına ulaşabilen bir soket türüdür. CHAdeMO 3,0 olarak da bilinen proje, iki protokol şeklinde uygulanmaktadır. Bu kapsamda ise ChaoJi-1 protokolü yalnızca Çin’de, ChaoJi-2 ise Japonya ve dünyanın geri kalan tüm ülkelerinde geçerli kabul edilecektir.
CCS soketlerin yerini alması beklenen ChaoJi soketler, CHAdeMO protokolünün 500kW şarjı mümkün kılan yeni bir sürümüdür.
Türkiye’ de Kullanılan Şarj Soketi Tipleri
Türkiye'de elektrikli araç şarj altyapısı, Avrupa standartlarına uygun olarak geliştirilmiştir. Bu nedenle, Türkiye'de yaygın olarak kullanılan elektrikli araç şarj soketi tipleri şunlardır:
TYPE 2- SAE J3068: Türkiye'de en yaygın kullanılan şarj soketi tipidir. Avrupa Birliği'nde standart olarak kabul edildiği için, birçok halka açık şarj istasyonunda ve ev tipi şarj ünitelerinde Tip 2 soketler bulunmaktadır. Hem AC hem de DC şarjı destekler, bu da çeşitli şarj hızları sunar.
CCS (Combined Charging System): Türkiye'deki hızlı şarj istasyonlarında yaygın olarak bulunur. Hem Tip 2 AC şarj soketini hem de iki ekstra pinle DC hızlı şarjı destekler. Avrupa'da olduğu gibi, Türkiye'de de yaygın bir hızlı şarj standardıdır.
CHAdeMO: Türkiye'de bazı hızlı şarj istasyonlarında bulunabilir. Bu soket tipi, özellikle Japon markalı elektrikli araçlar (örneğin Nissan Leaf) için kullanılır.
Tesla Supercharger: Türkiye'de de Tesla Supercharger istasyonları bulunmaktadır. Bu istasyonlar Tesla araçlarına özel soketler kullanır, ancak Tesla araçları adaptörlerle Tip 2 ve CCS soketlerini de kullanabilir.
İlgili İçerik: Tesla Modelleri ve Menzil Seçenekleri
Bu soket tipleri, elektrikli araç sahiplerinin Türkiye genelinde şarj istasyonlarına kolayca erişebilmesini sağlar. Elektrikli araç kullanıcıları, araçlarının hangi soket tiplerini desteklediğini ve hangi şarj istasyonlarının bu soket tiplerini sunduğunu bilerek uygun şarj noktalarını seçebilirler.
Elektrikli Araç Şarj Soketi Karşılaştırma Tablosu
Şarj Soketi Türü | Şarj Hızı |
CCS Combo 2 | 20- 350 KW |
CCS Combo 1 | 20- 350 KW |
Tesla Şarj Soketi | 250 KW |
CHAdeMO | 50- 100 KW |
GB/T | 7 KW (AC) 20-350 KW (DC) |
TYPE 1- SAE J1772 | 3.3 KW- 7.4 KW |
TYPE 2- SAE J3068 | 3.3 kW - 43 kW (AC) / 50 - 150 kW (DC) |
ChaoJi | 900 KW |
Elektrikli Araba Şarj Modları
Elektrikli araçların dört şarj modu vardır. Bunlar, aşağıdaki gibidir:
Şarj modu 1: Normal elektrik prizinden AC şarjı
Şarj modu 2: Mobil şarj istasyonundan AC şarjı
Şarj modu 3: Sabit şarj noktasından AC şarjı
Şarj modu 4: DC şarj istasyonundan DC şarjı
Estasyon olarak sunduğumuz şarj cihazları ile her model aracı şarj edebilme avantajı sunmaktayız. Bor Holding çatısı altında yer alan firmamız, 7/24 teknik destek hizmeti ile araç şarj sistemi hakkında her türlü desteği sağlar. Şarj istasyonu çözümleri ve elektrikli araç şarj istasyonu bayiliği talebiniz hakkında detaylı bilgi için iletişim kanallarımız üzerinden bizimle iletişime geçebilirsiniz.